Back Archief Columns Julia's column - Vierhoeksverhouding...of toch niet?

Julia's column - Vierhoeksverhouding...of toch niet?

(0 stemmen, gemiddeld 0 van 5)

Ik ben tot nu toe bij vier verschillende “leveranciers” (zal ik het zo maar noemen?) langs geweest om iets te laten onderzoeken óf te laten uitvoeren, gedurende deze zwangerschap. Herstel; bij één “leverancier” moet ik nog langsgaan.

1. Ik “loop” bij het OLVG (Onze Lievevrouwen Gasthuis te Amsterdam) voor de reguliere echoscopieën en informatie omtrent de zwangerschap en bevalling.

2. De verloskundigenpraktijk, die mijn zwangerschap volgt en screent om deze -als alles goed gaat- in de ‘grote finale bevalling’ te begeleiden. Let wel; thuis-of in het ziekenhuis.

3. Het AMC (Academisch Medisch Centrum te Amsterdam) alwaar het vruchtwaterpunctie onderzoek heeft plaatsgevonden. Ook zij registreren van alles en nog wat, aangaande mijn zwangerschap.

4. Het Echopunt. Deze afspraak is ingepland over een paar weken. De zogenaamde 20-weken echo. Waarbij uitgebreid naar de ontwikkeling en organen van het ongeboren kindje wordt gekeken. En last but not least. Misschien dan toch een vijfhoeksverhouding?

Nummer 5. mijn huisarts, die bij lichamelijke en geestelijke klachten mijn eerste aanspreekpunt moet zijn. Hhhmm, wat is er mis met dit plaatje? Ik constateer het slechts. Meer niet. Toevallig ben ik in een ver verleden secretaresse geweest. Dus kan ik het allemaal redelijk bijhouden in mijn elektronische agenda. Daarbij ben ik niet op mijn mondje gevallen. Wanneer ik denk dat zaken niet goed dreigen te gaan qua communicatie.

Zo werd ik laatst bij het OLVG met begeleidend ‘rood’ bloedonderzoekformulier rechtstreeks doorgestuurd naar de bloedafname afdeling in het ziekenhuis. ‘Fijn’, dacht ik nog. ‘Dan heb ik dat ook maar weer gehad’. Een paar weken later verscheen ik op mijn afspraak bij de verloskundigenpraktijk en werd mij gevraagd of ik met het ‘groene’ bloedonderzoekformulier van de praktijk al naar de bloedafname afdeling in het ziekenhuis was geweest. ‘Uh, ja dat heb ik twee weken geleden gedaan in het ziekenhuis?’. Ik had natuurlijk zelf allang gezien dat het om exact hetzelfde formulier ging, alleen met een verschillend kleurtje. ‘Hebben jullie daar dan niet de uitslag van ontvangen?’ Dat is raar, ik had juist in het ziekenhuis met klem gevraagd of zij de bloeduitslag konden doorsturen aan mijn verloskundigenpraktijk.

Conclusie; niet gebeurd. Ik heb uiteindelijk nog twee telefoontjes moeten plegen, om deze bloeduitslag bij mijn verloskundigenpraktijk te krijgen. Maar goed, los van dit voorbeeld. De communicatie tussen de verschillende partijen kan efficiënter. Daar zijn alle partijen, wanneer ik ernaar vraag, het over eens. Om maar eens in te haken op de actuele discussie rondom zwanger zijn in Nederland én de in de media gehypte thuisbevalling. Ik zeur helemaal niet hoor, want ik vind dat ik overal goed en vakkundig wordt geholpen.

Maar ik vraag me serieus af, waarom verschillende “leveranciers” exact hetzelfde willen weten van hun klant (patiënt). Let wel, zij willen allemaal hetzelfde bereiken. Het op een veilige manier volgen en begeleiden van de patiënt, voor, tijdens en na de zwangerschap/bevalling. Bovendien is er volgens mij, geen sprake van commerciële belangen tussen belanghebbenden. Dus waarom niet samenwerken? Volgens dezelfde richtlijnen? In hetzelfde computersysteem? Dat zal al veel uitmaken. Het is maar een idee..

Plaats reactie