Back Archief Diversen Ongeplande zwangerschap mogelijk invloed op ontwikkeling kind

Ongeplande zwangerschap mogelijk invloed op ontwikkeling kind

(0 stemmen, gemiddeld 0 van 5)

Kinderen uit ongeplande zwangerschappen ontwikkelen langzamer. Ze hebben vaak een kleinere woordenschat en minder ruimtelijke en non-verbale vermogens dan andere kinderen. Vaak wordt dit veroorzaakt door mindere leefomstandigheden. 

Onderzoekers van de University of Oxford evalueerden de situaties waaruit Britse kinderen geboren werden. Naast ongeplande zwangerschappen (30 tot 40 procent van alle geboortes) keken ze ook naar kinderen die geboren waren als gevolg van een vruchtbaarheidsbehandeling. In dit laatste geval was er geen sprake van ontwikkelingsachterstanden.

Achterstand
Kinderen die geboren zijn na een lange periode van 'proberen' of hulp bij de bevruchting hebben een grotere kans een laag geboortegewicht, een vroeggeboorte, aangeboren afwijkingen en cognitieve beperkingen. Er was echter weinig onderzoek gedaan naar of het plannen van een zwangerschap in verband staat met de ontwikkeling van het kind.

Vandaar dat de Britse onderzoekers keken of de tijd van conceptie, het plannen van een zwangerschap en/of vruchtbaarheidsbehandelingen invloed hebben op de cognitieve ontwikkeling van een kind op drie- en vijfjarige leeftijd.

Ze gebruikten de gegevens van twaalfduizend kinderen geboren in 2000-2002 van de Millennium Cohort studie. De ouders van de kinderen zijn geïnterviewd toen het kind negen maanden, drie jaar en vijf jaar was. De kinderen werden getest op hun verbale, non-verbale en ruimtelijke vaardigheden.

SES
In eerste instantie toonden de resultaten dat kinderen die geboren waren na een vruchtbaarheidsbehandeling drie tot vier maanden voorliepen op hun leeftijdsgenootjes.
Kinderen uit een ongeplande zwangerschap liepen juist vijf maanden achter. Echter na het corrigeren voor sociaaleconomische omstandigheden verdwenen deze verschillen bijna totaal.

"Aangezien de verschillen bijna in zijn geheel worden verklaard door sociaaleconomische factoren, toont onze studie eens te meer dat we sociale ongelijkheden moeten beïnvloeden om te zorgen dat de kinderen al hun vaardigheden en talenten benutten", concluderen de onderzoekers. 

Plaats reactie