Back Topics Gezondheid Gezond zwanger Gezond zwanger

Gezond zwanger

(2 stemmen, gemiddeld 4.00 van 5)
dreamstime_xl_16891918bewerkt.jpg

Tijdens je zwangerschap kan je in principe alles eten wat je wilt. Om risico’s zo klein mogelijk te houden voor het kindje in je buik, is het aan te raden om bepaalde dingen te laten staan tijdens deze periode.

Eigenlijk is er één belangrijke stelregel: vermijdt alle rauwe en halfrauwe producten. In rauwe voedingsmiddelen komt de listeria bacterie voor. Deze bacterie veroorzaakt een bijzondere vorm van voedselvergiftiging. Als je gezond bent dan zal je geen tot weinig last hebben van deze bacterie. Echter, voor jouw ongeboren kind en voor pasgeboren kinderen kan deze bacterie schadelijk zijn. Jouw ongeboren baby kan via jou besmet raken met deze bacterie. Een dergelijke besmetting kan tot een miskraam leiden. De listeria bacterie is een hardnekkig bacterie. Zelfs in de ijskast vermeerdert de bacterie zich snel en ook de diepvriezer kan de bacterie niet klein krijgen.

Extra voorzichtig zijn met (half-)rauwe producten tijdens jouw zwangerschap is daarom verstandig. De grootste besmettingsbron zijn zachte buitenlandse kazen, omdat die van rauwe melk zijn gemaakt. Daarnaast is de infectieziekte toxoplasmose tijdens de zwangerschap niet geheel ongevaarlijk.

De ziekte wordt veroorzaakt door een parasiet die in de uitwerpselen van katten voorkomt. Deze parasiet kan ook toevallig voorkomen in vlees. Normaal gesproken vormt deze parasiet geheel geen bedreiging voor ons. Maar voor jouw ongeboren kind kan het gevaarlijk zijn. Ditzelfde geldt voor de worminfectie bij katten en honden. Zorg daarom voor een goede ontworming van hond en kat. Tijdens, maar ook na je zwangerschap!

Vooral tijdens de eerste drie maanden van je zwangerschap loop je een risico. Zolang je gewoon vlees door en door verhit, hoef je niet bang te zijn. (Half-)rauwe vleeswaren of vlees kan je beter vermijden. Hierop zijn enkele uitzonderingen.


De volgende producten worden tijdens jouw zwangerschap afgeraden:

  • Rauwe melk
  • Rauw vlees zoals tartaar, halfdoorbakken biefstuk
  • Rauw vleeswaar zoals; filet american, osseworst, rosbief, fricandeau
  • Rauwe kip(penvlees)
  • Rauwe vis
  • Rauwe schaal- of schelpdieren
  • Kaas van rauwe melk zoals; brie, camembert, roquefort
  • Onverpakte kaas waarvan je niet weet of het van rauwe melk is gemaakt
  • Lever (veel vitamine A welke schadelijk is voor het ongeboren kind)

Eet de volgende producten met mate:

  • Leverproducten zoals: paté, leverpastei, leverworst, niet meer dan 15 à 20 gram per dag. Hierin zit veel vitamine A. Teveel vitamine A is schadelijk voor het ongeboren kind.
  • Rookworst, rookvlees, rauwe ham, omdat hier veel zout in zit wat de bloeddruk verhoogt.
  • Drop, in drop zit glycerinezuur waardoor je bloeddruk kan gaan stijgen.
  • Zout en zoutproducten, zoals kant-en-klare sauzen en soepen, aroma’s, omdat zout de bloeddruk verhoogt.


 

Plaats reactie