Back Topics Gezondheid Gezond zwanger Zwangerschapstopvorm

Zwangerschapstopvorm

(1 stem, gemiddeld 1.00 van 5)
28_weken.jpg

Zodra jij en je partner de knoop doorgehakt hebben en de beslissing hebben genomen om er “voor te gaan”, zou je eigenlijk nog minimaal 2 maanden moeten wachten. Lees onderstaande informatie en doe er je voordeel mee. Hiermee vergroot je namelijk de kans op een gezonde zwangerschap en een gezond kindje. Onze lijst helpt je om in zwangerschapstopvorm te komen.

  • Start met het slikken van foliumzuur
  • Zeg nee tegen feesten
  • Stop of minder het koffiedrinken
  • Zorg dat je het ideale gewicht benaderd
  • Eet verantwoord en gezond
  • Stel een sportroutine vast en volg deze
  • Ga langs de tandarts
  • Vraag de medische geschiedenis van je familie na
  • Ga alvast langs de huisarts (of gynaecoloog)
  • Monitor je cyclus
  • Neem contact op met je zorgverzekeraar
  • Neem contact op met een financieel adviseur
  • Voorkom stress, zorg dat je lekker in je vel zit
  • Vermijd infecties
  • Begin alvast met het kindvriendelijk en veilig maken van je huis
  • Neem de beslissing weloverwogen
  • Neem je beste vriendin alvast in vertrouwen
  • Koop een leuk lingeriesetje
  • Gooi je anticonceptie in de prullenbak
  • Nog even genieten!

Start met foliumzuur slikken
Zelfs al eet je al heel gezond dan nog kom je sommige zaken te kort. Op zich is dat normaal niet zo schokkend, maar als je zwanger wilt raken zijn sommige stoffen heel belangrijk. Foliumzuur is er een van. Slik dagelijks ongeveer een maand lang 400mg foliumzuur als je zwanger wilt worden. Blijf dit tijdens de eerste 3 maanden van je zwangerschap volhouden. Foliumzuur verkleint de kans op Spina Bifida (open ruggetje) met maar liefst 70%. Foliumzuur kun je gewoon kopen bij de apotheek en/of de betere drogisterijen. Mocht je ook multivitaminen slikken, let er dan op dat het een prenatale versie is; deze zijn gewoon in de handel verkrijgbaar. Ook is het belangrijk is dat je niet te veel vitamine A binnen krijgt. Teveel vitamine A kan mogelijk geboorteafwijkingen veroorzaken.
Mocht je niet zeker weten welke vitamines te kopen vraag dan advies aan je huisarts.

Zeg nee tegen feesten
In het geval dat je mogelijk rookt of drugs gebruikt; Dit is het moment om te stoppen! Sommige schadelijke stoffen hebben behoorlijk wat tijd nodig voor ze uit je systeem verdwenen zijn. Het lijkt ons onnodig om te zeggen dat roken en drugsgebruik leiden tot een verhoogde kans op miskramen, vroeggeboorten en kindjes die onder het normale gewicht blijven. Ook is in diverse onderzoeken aangetoond dat roken de vruchtbaarheid verminderd. Niet alleen bij vrouwen, ook de kwaliteit van het sperma van je partner zal duidelijk in kwaliteit afnemen als hij rookt. Zelfs meeroken vermindert de kans op spontaan zwanger worden.
Ook alcohol is een remmende factor. Het is dus verstandig om minder te drinken of beter nog (tijdelijk) geheel te stoppen met het drinken van alcoholische dranken. In elk geval doe je er goed aan om de laatste 2 weken van je cyclus niet te drinken.

Stop of minder het koffiedrinken
Als je teveel cafeïne binnenkrijgt verlaag je de opnamecapaciteit van ijzer in je bloed. Tijdens de zwangerschap is een hoog ijzergehalte in je bloed echter heel belangrijk. Je kunt eventueel langzaam afbouwen naar cafeïnevrije koffie of gewoon iets anders gaan drinken. Als je veel koffie drinkt is afbouwen het devies. In een keer stoppen kan hoofdpijn veroorzaken. Overigens kan volgens de experts 1 kopje koffie per dag weinig tot geen kwaad.

Zorg dat je het ideale gewicht benaderd
Als dat je op je ideale gewicht bent zul je normaal gesproken makkelijker zwanger worden. Onderzoeken tonen aan dat vrouwen met een BMI (Body Mass Index) van onder de 20 of boven de 30 moeilijker zwanger worden. Het is dus belangrijk om een BMI te hebben die tussen de 20 en 30 ligt. Als je BMI niet binnen deze marge ligt kan het aankomen of afvallen er mogelijk voor zorgen dat je op reguliere wijze zwanger wordt en je kinderwens in vervulling gaat. Maak desnoods een afspraak met je huisarts of een diëtist om een dieetplan uit te stippelen. Zorg voor voldoende gezonde voeding in de koelkast en breng je zelf niet in de verleiding. Je hoeft natuurlijk niet voor 2 te eten, maar het is wel belangrijk om gezonde voedzame maaltijden te eten. Je lichaam moet straks tenslotte een topprestatie leveren. Het is eigenlijk vrij simpel: hoe gezonder je lichaam, hoe groter de kans op een complicatieloze zwangerschap en een gezond kindje. Eet minimaal 2 stuks vers fruit per dag, eet voldoende verse groente, vezels en producten die veel calcium bevatten zoals melk en yoghurt.
Als je veel van vis houdt let dan op welke vissoorten je eet. Want hoewel vis een prima voeding is vanwege de hoeveelheid proteïnen die het bevat, er zijn ook soorten die wat minder goed zijn. Hierbij mag je denken aan bijvoorbeeld haai, zwaardvis en makreel, deze kunnen een verhoogde concentratie kwik bevatten. Omdat deze stof meer dan een jaar in je lichaam opgeslagen kan blijven kun je deze vissoorten het beste vermijden in de periode kort voor en tijdens je zwangerschap. Er zijn nog minstens 130 andere soorten vis, dus keuze is er voldoende. Zalm en tonijn zijn bijvoorbeeld wel erg goed voor je in deze periode.

Stel een sportroutine vast en volg deze
Nu is de tijd gekomen om er voor te zorgen dat je lichamelijk in topvorm komt. Ga eens langs de sportschool en kijk of er speciale programma’s zijn voor zwangere vrouwen. Dan kun je lekker bij dezelfde sportschool blijven nadat je zwanger geworden bent. Sporten is niet alleen goed voor je lichaam, ook je geest ontspant zich erdoor. De mogelijke stress die je hebt verminder je door lekker te sporten. Een goede sportroutine bestaat uit ongeveer 60 minuten beweging zoals lopen, fietsen en bijvoorbeeld oefeningen met gewichten. Zorg ervoor dat je ook regelmatig stretchoefeningen doet, hiermee hou je de spieren soepel. Ook nadat je zwanger geworden bent kun je gewoon doorsporten, uiteraard doe je dit in overleg met je gynaecoloog en pas je de intensiteit van je schema aan.
Mocht jij zo iemand zijn die er vanuit gaat dat het lopen naar de keuken en het klikken op de afstandbediening al voldoende inspanning is dan hebben we slecht nieuws voor je. Dat is echt niet voldoende. Als je niet van sporten houdt ga dan lekker wandelen in het park of parkeer je auto niet voor de deur maar bijvoorbeeld 20 minuten van je werk af. Op deze manier krijg je toch voldoende beweging. Werk je in hoogbouw? Neem dan regelmatig de trap in plaats van de lift.

Ga langs de tandarts
Als je dan toch bezig bent om je lichaam in topvorm te krijgen ga dan meteen even langs de tandarts. Er zijn een aantal bacteriële infecties die kunnen leiden tot voortijdige weeën en baby’s met een te laag geboortegewicht. Er is een onderzoek dat aantoont dat vrouwen die last hebben van paradontose (tandplak) een 7 maal zo hoge kans hebben op een vroeggeboorte. Andere studies tonen de relatie aan tussen tandvleeskwalen en pre-eclampsie, een zwangerschapskwaal die veroorzaakt wordt door hoge bloeddruk, vocht vasthouden en proteïne in de urine.
Om het geheel nog wat erger te maken kunnen de veranderingen in je hormonale huishouding ervoor zorgen dat de kans op tandvleesproblemen toeneemt. Door de verhoogde hoeveel progesteron en oestrogeen kan je tandvlees opeens heel anders reageren op de bacteriën in tandplak en gezwollen, gevoelig en bloedend tandvlees veroorzaken.

Het goede nieuws is echter dat, als je altijd al trouw naar de tandarts ging en geen problemen had, dit dan meestal ook zo blijft. Wees dus verstandig en laat alvast een preventieve controle doen.

 

Plaats reactie