Back Topics Gezondheid Voeding

Voeding

Verstandig eten tijdens zwangerschap

(3 stemmen, gemiddeld 3.00 van 5)

verstandig eten tijdens zwangerschapTarwe, havermout, gerst, maïs en zilvervliesrijst bevatten meervoudige koolhydraten, de belangrijkste energiebron van het lichaam. Dit is tijdens de zwangerschap dus echt krachtvoer. Ze bevatten veel vitamine B (waaronder B1, B2 en nicotinezuur), de vitamine die nodig is om energie vrij te maken uit het voedsel en een gezonde ontwikkeling van allerlei weefsels in het lichaam, waaronder de placenta, bevordert door de groei van de bloedvaten te stimuleren.

Thee

(16 stemmen, gemiddeld 3.63 van 5)

theeThee is altijd lekker en ook nog gezond uiteraard. Thee bevat vele antioxidanten, is hydraterend en vochtafdrijvend. Als je echt voordeel uit deze eeuwenoude drank wilt halen dien je wel meer dan één glas per dag te drinken. Alle theesoorten vinden hun origine in dezelfde plant, de theestruik. Tijdens het produceren van de thee wordt de soort bepaald. Dit heeft onder meer te maken met het gistingsproces. Er zijn diverse theesoorten die goed voor je zijn tijdens zwangerschap.

Koffie

koffieVermijd teveel koffie tijdens de zwangerschap
Na screening van de wetenschappelijke literatuur kwam het Engelse bureau Food Standards Agency tot het advies dat zwangere vrouwen niet meer dan 300 mg per dag zouden moeten consumeren. Teveel cafeïne leidt tot een verhoogd risico op miskramen of baby’s met een laag geboortegewicht. Belangrijk is dat cafeïne niet alleen in koffie zit, maar ook in thee, cola en chocolade. In sommige medicijnen tegen griep en verkoudheid is eveneens cafeïne verwerkt.

Gezonde voeding

voedingJe lichaam verandert en je buien en behoeftes wisselen sterk. Soms lust je alles, soms lust je niks of je hebt ineens waanzinnige trek in iets geks. Een gezonde, evenwichtige voeding tijdens de zwangerschap is noodzakelijk. Groente en fruit bevatten vezels en ze leveren vitaminen en mineralen, die allerlei belangrijke processen in je lichaam regelen.

Voeding

(9 stemmen, gemiddeld 2.78 van 5)

gez.jpgWat kun je wel en niet eten en welke voedingsstoffen zijn belangrijk tijdens de zwangerschap?

  • Drink dagelijks 2 tot 3 glazen melk en neem 1 tot 2 plakken kaas. Dan krijg je voldoende calcium binnen. Of kies in plaats van melk voor karnemelk, drinkyoghurt, chocolademelk, yoghurt of vla. Kies bij voorkeur magere of halfvolle producten.
  • Zorg dat je genoeg ijzer binnenkrijgt door bijvoorbeeld volkorenbrood en vlees te eten. Neem bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten zoals groente of fruit, want dan neemt je lichaam ijzer gemakkelijker op. Zo verklein je de kans op bloedarmoede door ijzergebrek in de zwangerschap.