Back Topics Gezondheid Voeding Voeding

Voeding

(9 stemmen, gemiddeld 2.78 van 5)
gez.jpg

Wat kun je wel en niet eten en welke voedingsstoffen zijn belangrijk tijdens de zwangerschap?

  • Drink dagelijks 2 tot 3 glazen melk en neem 1 tot 2 plakken kaas. Dan krijg je voldoende calcium binnen. Of kies in plaats van melk voor karnemelk, drinkyoghurt, chocolademelk, yoghurt of vla. Kies bij voorkeur magere of halfvolle producten.
  • Zorg dat je genoeg ijzer binnenkrijgt door bijvoorbeeld volkorenbrood en vlees te eten. Neem bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten zoals groente of fruit, want dan neemt je lichaam ijzer gemakkelijker op. Zo verklein je de kans op bloedarmoede door ijzergebrek in de zwangerschap.
  • Eet en drink niet voor twee. De zwangerschap vraagt wel wat extra energie, maar omdat je wat minder beweegt, verbruik je ook minder.
  • Doe niet aan de lijn, want dan is er een kans dat je niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is heel normaal dat je aankomt. Als je het idee hebt dat je te veel aankomt, bespreek dat dan met je verloskundige of gynaecoloog.
  • Drink voldoende om je vochtbalans op peil te houden. Maak je geen zorgen als je vocht vasthoudt, dat is heel normaal. Gemiddeld kom je daardoor zo’n 2 kilo aan. Ga in ieder geval niet minder drinken, drinken helpt juist extra vocht sneller af te voeren.
  • Eet vis. Vis is heel gezond, ook voor zwangere vrouwen. De vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen bij ongeboren baby’s. Maar eet vanwege de dioxines niet meer dan 2 porties (300 gram) vette vis per week.
  • Vegetarisch eten kan gewoon als je zwanger bent. Let wel op dat je genoeg B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. Eet voldoende brood, granen, peulvruchten, zuivelproducten, eieren en kant-en-klare vleesvervangers, zoals ei, tofu, tempé of noten.  
  • Te veel vitamine A kan schade aan het ongeboren kind veroorzaken. Zwangere vrouwen mogen daarom niet meer dan 3000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen. Het gaat om vitamine A uit dierlijke producten en supplementen. Omdat in lever veel vitamine A zit, is het beter dit tijdens de zwangerschap niet te eten.

Wat kun je beter niet doen?

Soms kan wat je eet en drinkt schadelijk zijn voor je ongeboren kind. Je zou bijvoorbeeld besmet kunnen raken met  listeria,  toxoplasma of salmonella. Daarom moet je hiermee uitkijken:

  • Broodbeleg: eet niet meer dan 1 boterham met leverproducten, zoals smeerworst of paté, op een dag om een teveel aan vitamine A te voorkomen.
  • Koffie: drink maximaal 4 koppen per dag vanwege de cafeïne. In thee en cola zit ook cafeïne, maar daarvan mag je, als je geen koffie drinkt, maximaal 8 glazen.
  • Kaas: eet geen zachte kaas gemaakt van rauwe melk. Harde kaas gemaakt van rauwe melk, zoals Nederlandse boerenkaas, mag wel.
  • Vis: neem geen:
  • a) voorverpakte kant-en-klare vis uit de koeling zoals gerookte zalm, paling, mosselen (deze producten kunnen wel gegeten worden als ze van te voren verhit worden).
  • b) rauwe vis of schaal- en schelpdieren, zoals oesters;
  • c) geen roofvissen, zoals zwaardvis, tonijn, haai en koningsmakreel;
  • d) geen paling uit de Nederlandse rivieren;
  • e) niet meer dan twee keer per week vette vis, vanwege de dioxines.
  • Vlees: eet geen rauw vlees (zoals rosbief, tartaar, carpaccio, filet americain) en lever.
  • Eieren: eet alleen eieren die hardgekookt of goed doorbakken zijn.
  • Drop: beperk je tot een paar dropjes en 1 tot 2 glazen zoethoutthee op een dag.
  • Kruidenpreparaten: Neem geen efedra, aloë, sassafras, dong quai, kava kava, absint-alsem, venkel, anijs, komkommerkruid, hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid.
  • Neem niet te veel fenegriek, nigelle, moederkruid, senna, en meidoorn.
  • Keukenkruiden: beperk het gebruik van venkel, salie, dragon, anijs, basilicum, pesto en kaneel.
  • Pimba: gebruik geen pimba ofwel kalebaskalk tegen misselijkheid.
  • Alcohol en roken: drink geen alcohol en rook niet, het kan je vruchtbaarheid verminderen en je ongeboren kind schaden.



 


 

Plaats reactie