Back Topics Gezondheid Drinken tijdens de zwangerschap

De betere dorstlesser

(2 stemmen, gemiddeld 4.50 van 5)
water

Wist je dat een mens voor zo'n 60 procent uit water bestaat? Water is van levensbelang! Mensen kunnen tot enkele weken zonder voedsel in leven blijven, zonder vocht hou je het echter maar een paar dagen vol.

Daarom is het heel belangrijk om elke dag minimaal 1,5 liter te drinken. Hiervoor is gewoon water is de meest geschikte drank want het bevat tenslotte geen:
• vet,
• cholesterol of
• calorieën

Bovendien vermindert regelmatig water drinken ook nog eens het hongergevoel.

Water is eigenlijk de meest ideale slankhouder!

Belangrijk om te onthouden:
Wees matig met koffie, thee en alcohol. Deze dranken stimuleren onze nieren zodat er een grotere urineproductie ontstaat en leiden vervolgens dus tot vochtverlies. Tevens bevatten frisdranken en alcoholhoudende dranken zoals bier en wijn veel calorieën. 1 liter frisdrank kan wel het equivalent van ongeveer 20 klontjes suiker bevatten!

Iedereen verliest door transpiratie ongeveer een halve liter vocht per dag. Een sporter, die een gemiddelde tot zeer intensieve inspanning levert, kan één tot twee liter transpireren per uur! Tijdens, voor en na het sporten dien je dus zeker voldoende te drinken.

Zwangere vrouwen
Zwangere vrouwen hebben behalve de normale vochtbehoefte nog eens ongeveer 30 ml per dag extra nodig. Dit is noodzakelijk voor de aanmaak van vruchtwater en een goede ontwikkeling van de foetus.

Borstvoeding
Tijdens het geven van borstvoeding heb je maar liefst 750 tot 1000 ml per dag aan extra vocht nodig.

Kinderen
Wanneer ze in een warme omgeving zijn zullen kinderen in verhouding meer vocht verliezen dan een volwassene. Let ook extra op bij diarree en/of overgeven.

Algemeen
Je dient met warm weer je vochtinname goed te monitoren. Je drinkt meestal minder dan je denkt. Zet 's ochtends een fles water in de koelkast en drink deze leeg. Hou de hoeveelheid per persoon in je huishouden goed in de gaten. Uitdroging kan depressies en chronische vermoeidheid veroorzaken.

Als je regelmatig, voldoende water drinkt wordt je onder andere beloond
• met een frissere huid,
• een betere concentratie
• minder kans op nierstenen en constipatie

Tevens zijn er zijn aanwijzingen dat het risicoverlagend werkt bij bepaalde kankervormen en zwaarlijvigheid bij kinderen en jongeren tegengaat.

This player requires Adobe Flash Player 10 or greater. Download here.

For more information on the video player provided on this site, visit Streamingbolaget.

 

Plaats reactie