Back Topics Gezondheid Sporten

Sporten

10 redenen om te sporten tijdens de zwangerschap

SportenDat bewegen goed voor je is, weten we eigenlijk al. Een Amerikaans onderzoek suggereert dat beweging tijdens de zwangerschap goed kan zijn voor de ontwikkeling van het hart en het zenuwstelsel van de foetus.

Verder blijkt uit onderzoek van Richard Nisbett, professor aan de University of Michigan, dat sporten zelfs een positief effect heeft op het IQ van de baby. Kinderen van wie de moeder dagelijks een half uur sport, scoorden ongeveer acht punten hoger op IQ-tests. Daarnaast zijn er nog meerdere redenen om te sporten tijdens de zwangerschap.

Wat mag wel en wat mag niet?

jgging.jpgNatuurlijk zijn er sporten te bedenken die voor een zwangere niet zoveel, of helemaal geen risico’s met zich meebrengen. Denk aan zwemmen, wandelen of fietsen. Maar voor de sportievelingen onder ons, is dit misschien een beetje saai. Want kun jij geen genoeg krijgen van snowboarden of bungeejumpen? Helaas zijn er toch wel sporten bij die je tijdens de zwangerschap even zal moet laten voor wat ze zijn. 

Sporten

(2 stemmen, gemiddeld 4.00 van 5)

dreamstime_l_18828495.jpgDe voordelen van aerobics tijdens de zwangerschap
Aerobicsoefeningen versterken je hart, longen en spierweefsel. Als je er goed op let dat je zogeheten “low impact” aerobicoefeningen uitvoert kun je heel lang doorgaan met sporten. Let er op dat je altijd 1 voet aan de grond houdt, dit in verband met mogelijk te zware belastingen op je gewrichten. Tevens ga je natuurlijk op termijn minder (lees: niet) springen, hoog trappen en hardlopen.