Back Topics Kwaaltjes Veel voorkomende kwaaltjes Slapeloosheid tijdens de zwangerschap

Slapeloosheid tijdens de zwangerschap

(16 stemmen, gemiddeld 3.13 van 5)
Slapeloosheid tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap kunnen slaapproblemen ontstaan, met name doorslaapproblemen in de eerste en de laatste zwangerschapsmaanden. Het uit bed moeten omdat je moet plassen kan de nachtrust onderbreken.

In de laatste maanden is het vaak moeilijk om een prettige houding te vinden om te slapen. Ook piekeren over de periode die gaat komen werkt niet bevorderend voor de nachtrust. Neem een beker warme melk of een lekker warm bad of warme douche voor het slapen gaan. Slaapmiddelen worden afgeraden.

Lig jij nog wakker om 4 uur ’s nachts? Die watermeloen die je meedraagt waar vroeger je buik zat maakt het er niet makkelijker op. Heb je last van maagzuur, misselijkheid of moet je constant plassen? Dit zijn allemaal veel voorkomende klachten tijdens de zwangerschap, niets om je direct zorgen over te maken. De meeste zwangeren hebben in het eerste en derde trimester van de zwangerschap last van slapeloosheid. Gelukkig kun je er best het een en ander aan doen. Lees deze special en voor je het weet slaap je als Doornroosje!

Door de zwangerschap zul je ongetwijfeld last krijgen van diverse “slaapstoornissen”. Denk maar aan de eerder genoemde zaken zoals maagzuur, misselijkheid en het constant moeten plassen. Deze zaken kunnen veroorzaakt worden door slechte gewoontes die je misschien al had voor je zwanger werd. Alleen had je er toen misschien niet of nauwelijks last van.
Let op wat je eet en drinkt en nog belangrijker is het om er op te letten wanneer je eet en drinkt. Uiteraard rook je niet en drink je geen alcohol tijdens je zwangerschap. Alcohol en nicotine zijn niet alleen slecht voor moeder en kind, het is ook niet best voor je nachtrust! Ook is het zaak om de inname van cafeïnehoudende drankjes en voedsel zoals koffie, thee en bijvoorbeeld chocolade te verminderen. Te veel hiervan is zo wie zo niet goed voor je, maar als je zwanger bent is het al helemaal niet verstandig. Als je toch graag een kopje koffie drinkt doe dit dan ’s morgens, dan is de cafeïne in elk geval ’s avonds uitgewerkt.

Het is zo wie zo verstandig om veel te drinken tijdens de zwangerschap, maar doe dit vooral ’s morgens en in het begin van de middag. Hoe minder je ’s avonds drinkt des te minder vaak zul je je bed uit hoeven.

Vermijd al te kruidige gerechten vlak voor het slapen gaan. Wist je dat ook tomaten de oorzaak kunnen zijn van brandend maagzuur? Ook is het niet verstandig om te kort voor het slapen gaan te eten. Probeer vast een schema aan te houden dat je makkelijk voort kunt zetten na de bevalling. Denk nu maar alvast aan de drie R’s (Rust, Regelmaat en Reinheid) dat kan nooit kwaad. Je mag overigens gerust iets vaker eten, maar verspreid je maaltijden over de gehele dag en eet liefst licht verteerbaar. Als je circa 2 tot 3 uur aanhoudt tussen de verschillende maaltijden zit je altijd goed.

Neem gerust een licht “snackje” voor het slapen gaan. Als je last hebt van misselijkheid zorg dan dat je maag enigszins gevuld blijft. Eet gerust een cracker of iets dergelijks voor het slapen gaan. Dit kan echt geen kwaad. En wat heel belangrijk is: neem je rust al voor het slapen gaan. Ga eerst een half uurtje rustig zitten lezen of iets dergelijks zodat je niet gehaast je bed in duikt.

Tijdens je verlof of vrije dagen kan het heel goed voor je zijn om zo nu en dan een “tukkie” te doen. Tussen de 30 en 60 minuten dommelen zorgt ervoor dat je alerter bent als je wakker bent. Ook je geheugen zal zich verbeteren en de vermoeidheid zal een stuk minder zijn. Probeer het maar eens. Onderzoeken tonen aan dat minimaal de helft van de zwangere vrouwen tijdens vrije dagen of in het weekend een middagdutje doet. Uiteraard moet je niet te laat op de middag gaan slapen want dan gaat het weer ten koste van je nachtrust, maar dat spreekt voor zich lijkt ons.

Als je aan sport doet let er dan op dat je dit niet ’s avonds doet. Want hoewel sporten ook tijdens de zwangerschap uiteraard goed voor lichaam en geest is, moet je je lichaam wel goed tot rust laten komen na het sporten. Probeer minimaal 3 tot 4 uur voor het slapen gaan klaar te zijn met sporten. Probeer je zorgen buiten de slaapkamer te houden. Als je werkt met “to do”-lijstjes maak deze dan minimaal 1 uur voor het slapen gaan. Leg geen schrijfblokje op je nachtkastje maar laat het rusten tot de volgende dag.

Welterusten!

Plaats reactie