Back Topics Preconceptie Kinderwens 20 adviezen voor een zwangerschap

20 adviezen voor een zwangerschap

(7 stemmen, gemiddeld 2.57 van 5)
20 adviezen voor een zwangerschap

Zodra jij en je partner de knoop doorgehakt hebben en de beslissing hebben genomen om er “voor te gaan”, zou je eigenlijk nog minimaal 2 maanden moeten wachten. Lees onderstaande informatie en doe er je voordeel mee. Hiermee vergroot je namelijk de kans op een gezonde zwangerschap en een gezond kindje. Onze lijst helpt je om in zwangerschapstopvorm te komen.

  • Start met het slikken van foliumzuur
  • Zeg nee tegen feesten
  • Stop of minder het koffiedrinken
  • Zorg dat je het ideale gewicht benaderd
  • Eet verantwoord en gezond
  • Stel een sportroutine vast en volg deze
  • Ga langs de tandarts
  • Vraag de medische geschiedenis van je familie na
  • Ga alvast langs de huisarts (of gynaecoloog)
  • Monitor je cyclus
  • Neem contact op met je zorgverzekeraar
  • Neem contact op met een financieel adviseur
  • Voorkom stress, zorg dat je lekker in je vel zit
  • Vermijd infecties
  • Begin alvast met het kindvriendelijk en veilig maken van je huis
  • Neem de beslissing weloverwogen
  • Neem je beste vriendin alvast in vertrouwen
  • Koop een leuk lingeriesetje
  • Gooi je anticonceptie in de prullenbak
  • Nog even genieten!

Start met foliumzuur slikken
Zelfs al eet je al heel gezond dan nog kom je sommige zaken te kort. Op zich is dat normaal niet zo schokkend, maar als je zwanger wilt raken zijn sommige stoffen heel belangrijk. Foliumzuur is er een van. Slik dagelijks ongeveer een maand lang 400mg foliumzuur als je zwanger wilt worden. Blijf dit tijdens de eerste 3 maanden van je zwangerschap volhouden. Foliumzuur verkleint de kans op Spina Bifida (open ruggetje) met maar liefst 70%. Foliumzuur kun je gewoon kopen bij de apotheek en/of de betere drogisterijen. Mocht je ook multivitaminen slikken, let er dan op dat het een prenatale versie is; deze zijn gewoon in de handel verkrijgbaar. Ook is het belangrijk is dat je niet te veel vitamine A binnen krijgt. Teveel vitamine A kan mogelijk geboorteafwijkingen veroorzaken.
Mocht je niet zeker weten welke vitamines te kopen vraag dan advies aan je huisarts.

Zeg nee tegen feesten
In het geval dat je mogelijk rookt of drugs gebruikt; Dit is het moment om te stoppen! Sommige schadelijke stoffen hebben behoorlijk wat tijd nodig voor ze uit je systeem verdwenen zijn. Het lijkt ons onnodig om te zeggen dat roken en drugsgebruik leiden tot een verhoogde kans op miskramen, vroeggeboorten en kindjes die onder het normale gewicht blijven. Ook is in diverse onderzoeken aangetoond dat roken de vruchtbaarheid verminderd. Niet alleen bij vrouwen, ook de kwaliteit van het sperma van je partner zal duidelijk in kwaliteit afnemen als hij rookt. Zelfs meeroken vermindert de kans op spontaan zwanger worden.
Ook alcohol is een remmende factor. Het is dus verstandig om minder te drinken of beter nog (tijdelijk) geheel te stoppen met het drinken van alcoholische dranken. In elk geval doe je er goed aan om de laatste 2 weken van je cyclus niet te drinken.

Stop of minder het koffiedrinken
Als je teveel cafeïne binnenkrijgt verlaag je de opnamecapaciteit van ijzer in je bloed. Tijdens de zwangerschap is een hoog ijzergehalte in je bloed echter heel belangrijk. Je kunt eventueel langzaam afbouwen naar cafeïnevrije koffie of gewoon iets anders gaan drinken. Als je veel koffie drinkt is afbouwen het devies. In een keer stoppen kan hoofdpijn veroorzaken. Overigens kan volgens de experts 1 kopje koffie per dag weinig tot geen kwaad.

Zorg dat je het ideale gewicht benaderd
Als dat je op je ideale gewicht bent zul je normaal gesproken makkelijker zwanger worden. Onderzoeken tonen aan dat vrouwen met een BMI (Body Mass Index) van onder de 20 of boven de 30 moeilijker zwanger worden. Het is dus belangrijk om een BMI te hebben die tussen de 20 en 30 ligt. Als je BMI niet binnen deze marge ligt kan het aankomen of afvallen er mogelijk voor zorgen dat je op reguliere wijze zwanger wordt en je kinderwens in vervulling gaat. Maak desnoods een afspraak met je huisarts of een diëtist om een dieetplan uit te stippelen. Zorg voor voldoende gezonde voeding in de koelkast en breng je zelf niet in de verleiding. Je hoeft natuurlijk niet voor 2 te eten, maar het is wel belangrijk om gezonde voedzame maaltijden te eten. Je lichaam moet straks tenslotte een topprestatie leveren. Het is eigenlijk vrij simpel: hoe gezonder je lichaam, hoe groter de kans op een complicatieloze zwangerschap en een gezond kindje. Eet minimaal 2 stuks vers fruit per dag, eet voldoende verse groente, vezels en producten die veel calcium bevatten zoals melk en yoghurt.
Als je veel van vis houdt let dan op welke vissoorten je eet. Want hoewel vis een prima voeding is vanwege de hoeveelheid proteïnen die het bevat, er zijn ook soorten die wat minder goed zijn. Hierbij mag je denken aan bijvoorbeeld haai, zwaardvis en makreel, deze kunnen een verhoogde concentratie kwik bevatten. Omdat deze stof meer dan een jaar in je lichaam opgeslagen kan blijven kun je deze vissoorten het beste vermijden in de periode kort voor en tijdens je zwangerschap. Er zijn nog minstens 130 andere soorten vis, dus keuze is er voldoende. Zalm en tonijn zijn bijvoorbeeld wel erg goed voor je in deze periode.

Stel een sportroutine vast en volg deze
Nu is de tijd gekomen om er voor te zorgen dat je lichamelijk in topvorm komt. Ga eens langs de sportschool en kijk of er speciale programma’s zijn voor zwangere vrouwen. Dan kun je lekker bij dezelfde sportschool blijven nadat je zwanger geworden bent. Sporten is niet alleen goed voor je lichaam, ook je geest ontspant zich erdoor. De mogelijke stress die je hebt verminder je door lekker te sporten. Een goede sportroutine bestaat uit ongeveer 60 minuten beweging zoals lopen, fietsen en bijvoorbeeld oefeningen met gewichten. Zorg ervoor dat je ook regelmatig stretchoefeningen doet, hiermee hou je de spieren soepel. Ook nadat je zwanger geworden bent kun je gewoon doorsporten, uiteraard doe je dit in overleg met je gynaecoloog en pas je de intensiteit van je schema aan.
Mocht jij zo iemand zijn die er vanuit gaat dat het lopen naar de keuken en het klikken op de afstandbediening al voldoende inspanning is dan hebben we slecht nieuws voor je. Dat is echt niet voldoende. Als je niet van sporten houdt ga dan lekker wandelen in het park of parkeer je auto niet voor de deur maar bijvoorbeeld 20 minuten van je werk af. Op deze manier krijg je toch voldoende beweging. Werk je in hoogbouw? Neem dan regelmatig de trap in plaats van de lift.

Ga langs de tandarts
Als je dan toch bezig bent om je lichaam in topvorm te krijgen ga dan meteen even langs de tandarts. Er zijn een aantal bacteriële infecties die kunnen leiden tot voortijdige weeën en baby’s met een te laag geboortegewicht. Er is een onderzoek dat aantoont dat vrouwen die last hebben van paradontose (tandplak) een 7 maal zo hoge kans hebben op een vroeggeboorte. Andere studies tonen de relatie aan tussen tandvleeskwalen en pre-eclampsie, een zwangerschapskwaal die veroorzaakt wordt door hoge bloeddruk, vocht vasthouden en proteïne in de urine.
Om het geheel nog wat erger te maken kunnen de veranderingen in je hormonale huishouding ervoor zorgen dat de kans op tandvleesproblemen toeneemt. Door de verhoogde hoeveel progesteron en oestrogeen kan je tandvlees opeens heel anders reageren op de bacteriën in tandplak en gezwollen, gevoelig en bloedend tandvlees veroorzaken.

Het goede nieuws is echter dat, als je altijd al trouw naar de tandarts ging en geen problemen had, dit dan meestal ook zo blijft. Wees dus verstandig en laat alvast een preventieve controle doen.

Vraag de medische geschiedenis van je familie na
Het is heel verstandig om eens samen met je partner de medische geschiedenis van jullie families uit te pluizen. Bel je moeder en vader, je schoonmoeder en schoonvader en overleg met hen of er mogelijk erfelijke ziektes in de familie bekend zijn. Als je het grote nieuws nog niet wilt openbaren, maak dan gebruik van een leugentje om bestwil en zeg bijvoorbeeld dat je van plan bent om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar.

Wat heel belangrijk is is dat je er achter komt of in je familie sprake is van bijvoorbeeld kindjes met het syndroom van Down, sikkelcelziekte of taaislijmziekte. Ook bepaalde darmziektes en zelfs mogelijke geestesziekten kunnen erfelijk zijn. Het zijn niet de leukste dingen, maar het is wel zaak om deze informatie te hebben zodat je de kans hebt om op dit soort ziektes in te spelen.

Als je voor de eerste keer naar de gynaecoloog gaat zal hij je dit soort vragen stellen. Hij zal beter kunnen handelen als hij zoveel mogelijk correcte informatie heeft. Mogelijk kan het zelfs nodig zijn om, voor je gaat proberen zwanger te worden, diverse testen te ondergaan.

Ga alvast langs de huisarts (of gynaecoloog)
Je hoeft nog niet direct een kraamhulp of gynaecoloog te regelen, maar het kan wel handig zijn om alvast een afspraak te maken via je zorgverzekeraar. De gynaecoloog zal je allerlei vragen stellen over de medische geschiedenis van jou, je partner en jullie families. Diverse onschuldig ogende middeltjes blijven onverwacht lang opgeslagen in je lichaam. Mocht je bijvoorbeeld medicijnen tegen acné gebruikt hebben, dan kan het verstandig zijn om wat langer te wachten met het proberen zwanger te worden. De in deze middeltjes gebruikte stoffen kunnen tot wel een half jaar opgeslagen worden in je lichaamsvet.
Ook zal hij ongetwijfeld beginnen over een gezond dieet. Hiermee bedoelen we niet direct dat je moet afvallen of aankomen, maar meer op goed uitgebalanceerde eetgewoonten. Ook lichaamsbeweging en de door jou ontvangen vaccinaties zullen besproken worden. Als het langer dan een jaar geleden is kan het maken van een uitstrijkje en een inwendig onderzoek noodzakelijk zijn. Ook kan er eventueel getest worden op soa’s. Veel stellen willen ook verdergaande tests op het gebied van de eerder genoemde erfelijke ziekten ondergaan.

Je leest het al, eigenlijk is alleen stoppen met de anticonceptie en hopen op een spontane zwangerschap niet voldoende.

Monitor je cyclus
Hoewel veel vrouwen gewoon stoppen met de anticonceptie en de eventuele zwangerschap van het lot af laten hangen zijn er ook zat die een meer wetenschappelijke benadering gebruiken. Door middel van apparatuur kun je redelijk nauwkeurig je ovulatiecyclus bepalen. Er zijn zelfs ovulatiecomputertjes in de handel.
Je kunt echter zelf ook redelijk eenvoudig aan de slag door te temperaturen en veranderingen in je afscheiding te monitoren. Als je dit een poosje volhoudt kun je redelijk nauwkeurig vaststellen wanneer je ovuleert. Voor de nauwkeurigheid van je temperatuurcurve is het verstandig om dit ’s morgens vroeg te doen, mogelijk nog voor je uit bed komt. Via een computer door middel van de zo geheten sympto-thermale methode kun je vrij simpele metingen doen.

Door middel van de sympto-thermale methode combineer je eigenlijk op een eenvoudige wijze de temperatuur- of kalendermethode en de Billingsmethode. Al de natuurlijke lichaamssignalen zoals de basale lichaamstemperatuur en de vaginale afscheiding worden hiermee in de gaten gehouden.

Neem contact op met je zorgverzekeraar
Het zal weliswaar nog minimaal negen maanden duren voor de eventuele rekening van de medische kosten gepresenteerd wordt, het is echter wel zaak om de kosten op een rijtje te zetten. Het is verstandig om even met je zorgverzekeraar te bellen. Controleer de polisvoorwaarden om te zien wat jouw verzekeraar allemaal zal vergoeden. Mocht je daar niet tevreden over zijn dan kun je nu nog overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Mocht je al een bepaalde kraamverzorgster, gynaecoloog of verloskundige op het oog hebben informeer dan nu vast of hij of zij beschikbaar is rond jouw uitgerekende datum.
Vraag ook meteen na wat de eventuele aftrekposten zijn die je mogelijk kunt opvoeren en welke doktersbezoeken, tests en echo’s etc. binnen het pakket vallen. Mocht dat minder zijn dan je denkt dan kun je nu al vast wat extra centjes opzij zetten.

Maak een afspraak met een financieel adviseur
Hou er rekening mee dat kinderkleding, schoentjes en speelgoed duurder is dan je aanvankelijk denkt. De kosten om een kind op te voeden kunnen zomaar €200.000,00 zijn. Niet schrikken, dit is berekend tot je kind een jaar of 18 is. Dit lijkt heel veel maar als je maandelijks 25–50 euro opzij legt kom je al een heel eind. Een financieel adviseur kan je helpen om het voor jullie meest gunstige spaarplan op te stellen.

Voorkom stress zorg dat je lekker in je vel zit
Vrouwen die depressief zijn hebben 2 maal zoveel kans op vruchtbaarheidsproblemen als vrouwen die daar geen last van hebben. Als iemand serieus depressief is kan zij amper voor zichzelf zorgen, laat staan dat zij dan in staat is om voor een baby’tje te zorgen. Eigenlijk is het door de jaren heen mogelijk door de evolutie wel zo gegroeid, dat iemand die niet goed in zijn vel zit moeilijker zwanger wordt. Op zich lijkt dat best vrij logisch.
Mocht er in je familie een bekende historie van depressiviteit zijn dan kan het best verstandig zijn om van te voren even langs de huisarts te gaan en eens met hem te overleggen. Mocht je vermoeden dat je symptomen hebt van depressiviteit neem dan contact op met je huisarts. Enkele voor de handliggende symptomen zijn: minder interesse in zaken die je altijd erg leuk vond, minder eetlust, slapeloosheid, een verminderde conditie, gebrek aan zelfvertrouwen en eigenwaarde. Mocht je dit soort symptomen structureel vertonen maak dan een afspraak bij je huisarts.

Mocht het inderdaad zo zijn dat je last hebt van depressiviteit dan kan de huisarts of mogelijk een psychiater je medicatie voorschrijven die je veilig tijdens het zwanger zijn kunt innemen. Ook stressverlagende bezigheden zoals yoga en mediteren kunnen je helpen om je beter te voelen.

Voorkom infecties
Het is belangrijk om mogelijke infecties te voorkomen terwijl je probeert zwanger te worden. Zeker infecties die mogelijk schadelijk zijn voor je kindje moet je kost wat kost proberen te voorkomen. Bepaalde gerechten kun je dus beter niet eten. Denk hierbij aan ongepasteuriseerde kazen en andere zuivelproducten, rauwe vis en rood vlees. Deze gerechten bevatten mogelijk bacteriën die miskramen en doodgeboorten veroorzaken. Ook ongepasteuriseerde sapjes kun je het beste vermijden. Deze kunnen salmonella of E. coli bacteriën bevatten. Vooral rauwe vis kan erg veel schadelijke stoffen bevatten.
Was tijdens het bereiden van maaltijden regelmatig je handen en zorg ervoor dat je geen risico neemt met gerechten die al wat langer buiten de koelkast staan. Tenslotte is het verstandig om tijdens het tuinieren handschoenen te dragen, je partner het vuilnis buiten te laten zetten en de kattenbak schoon te laten maken.

Begin alvast met het kindvriendelijk en veilig maken van je huis
Sommige zaken kunnen best gevaarlijk zijn voor jou en je ongeboren ki -dje. Zorg nu vast voor een kindvriendelijke veilige omgeving. Vermijd bestrijdingsmiddelen en verfoplosmiddelen. Mocht je in een heel oud huis wonen: zelfs het drinken van water dat door loden leidingen stroomt kan schadelijk zijn voor je ongeboren kindje. Ook is het verstandig om jezelf nu vast aan te wennen om gevaarlijke stoffen veilig op te bergen. Niet in het onderste keukenkastje dus.

Neem de beslissing weloverwogen
Als je een kindje hebt is dat niet voor eventjes maar voor de rest van je leven. Een zeer ingrijpende stap dus. Neem de beslissing dus zeer weloverwogen en zorg dat je 100% overtuigd bent van je keuze. Uiteraard geldt dit niet alleen voor jou maar ook voor je partner. Het is een gigantische verantwoording die strakjes op jullie schouders rust. Enkele vragen die je jezelf kunt stellen zijn:
- Willen jullie beiden even graag een kindje?
- Als jullie verschillende geloven aanhangen hebben jullie dan al nagedacht over de mogelijke gevolgen hiervan?
- Hebben jullie al nagedacht hoe de globale taakverdeling zal zijn?
- Wie blijft er werken, jullie beiden of stopt een van jullie? Misschien kunnen jullie beiden deeltijd gaan werken?
- Mocht je kindje speciale zorg vereisen kun jij deze dan bieden?
- Kun je het aan om voorlopig niet meer uit te slapen op zondag?
- Kun je een vertrouwde babysitter regelen voor als je een keertje alleen weg wilt?
En zo zijn er nog vele vragen die je kunt stellen om te zien of je beslissing de juiste is.

Neem je beste vriendin alvast in vertrouwen
Ondanks het feit dat de komende periode een leuke en spannende tijd zal zijn kan het ook stressvol en emotioneel zijn. Neem je beste vriendin in vertrouwen zodat je er in elk geval altijd met iemand kunt praten als je iets kwijt wilt. Of dit nu iets leuks of iets emotioneels is, praten helpt altijd! Het kan zo fijn zijn als iemand je even een steuntje in de rug geeft als je weer last hebt van ochtendziekte of als je als een hormonaal ongeleid projectiel in de rondte loopt. Uiteraard is er niets leukers dan met iemand anders samen dagdromen over de toekomst met je kindje.
Als je eigenlijk niemand in vertrouwen kunt of wilt nemen kun je natuurlijk altijd relatief anoniem op een kind- en/of zwangerschapsforum praten met andere gebruikers. Op deze fora zijn uiteraard vele ervaringsdeskundigen aanwezig. Als je denkt dat je iets vreemds voelt zul je zien dat jij niet de eerste en de enige bent. Kijk maar eens op www.kindjeopkomstforum.nl.

Koop een leuk lingerie setje
Sommige experts zijn ervan overtuigd dat het sperma van een man meer kans heeft om het eitje te bevruchten als een vrouw erg opgewonden is tijdens de seks. Uiteraard zijn er ook tegenstanders van deze theorie. Maar baadt het niet dan schaadt het in elk geval ook niet. Dus creëer een romantisch sfeertje en maak dat ene moment dat je kindje verwekt wordt nog specialer. Plaats gezellig wat kaarsen in de slaapkamer, koop heerlijk geurende massageolie en trek dat fraaie setje aan. Hiermee vermijd je in elk geval het gevoel dat je alleen seks zou hebben om zwanger te worden.

Gooi je anticonceptie in de prullenbak
Okay nu je er helemaal klaar voor bent kun je eindelijk je anticonceptiemiddelen in de prullenbak gooien. Sommige vrouwen kunnen zomaar zonder enig probleem stoppen en hebben dus nergens last van. Anderen zullen als zij stoppen met de anticonceptiepil mogelijk last krijgen van afwijkende cyclussen en mogelijke hormoonschommelingen.
Het is hoe dan ook zaak om je pilstrip af te maken. Dit om tussentijdse en onregelmatige bloedingen te voorkomen. Het kan zijn dat je cyclus enkele maanden nodig heeft om regelmatig te worden. Veel vrouwen zijn echter al vrij snel na het stoppen met de pil weer vruchtbaar.

Ditzelfde geldt voor gebruiksters van bijvoorbeeld een spiraaltje of de prikpil. Bij sommige prikpilsoorten kan het wel tot een jaar duren voor je weer begint te ovuleren. Je kunt voor die tijd al wel gewoon ongesteld worden.

Wanneer stop je nu precies met de anticonceptie? Hou een logje bij om exact vast te stellen hoe je cyclus verloopt. Neem hiervoor gewoon een normale kalender en omcirkel de dag waarop je periode begint en eindigt. Je kan ook simpelweg alle dagen dat je bloedt markeren op de kalender. Hiermee help je om de uitgerekende datum zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen. Ook de data waarop mogelijke onderzoeken en echo’s gemaakt worden kunnen hierdoor makkelijker vast gesteld worden.

Nog even genieten!
Het is zo ver! Nog één laatste feestje en je kunt beginnen. Neem nog een laatste “duik” in het bubbelbad. Doe dit wel alleen want door het hete water gaat de kwaliteit van het sperma van je partner achteruit. Ga nog 1 keertje lekker paardrijden, in de achtbaan en mountianbiken. Doe nog even lekker gek en geniet er van. Dit is voor dit soort zaken mogelijk de voorlopig laatste keer.
Overigens is het rijden in een achtbaan misschien wel de beste metafoor voor het ouderschap die er is!

 

Plaats reactie