Back Topics Slapen Slaaptips

Slaapadviezen

(19 stemmen, gemiddeld 2.26 van 5)
slapende baby

Mensen die zeggen: “Ik heb geslapen als een baby” hebben meestal geen kinderen. Wat je als moeder niet over zou hebben voor een goede nachtrust. Kun je je nog herinneren wanneer je voor het laatst acht aaneengesloten uren geslapen hebt? Als je een baby of jonge kindjes hebt, zal het een eeuwigheid geleden lijken.

Volgens een recent onderzoek heeft 69% van de kinderen onder de 10 jaar moeite met in slaap vallen. Hebben de ouders van de overige 31% het ei van Columbus gevonden? Op deze pagina geven wij je enkele mogelijk verrassende tips.

Baby’s slapen gemiddeld 18 uur per dag. Het is alleen zo jammer dat ze dat in korte etappes doen. Wij gaan proberen om je te helpen om jouw Doornroosje zo ver te krijgen dat ze wat langer achter elkaar slaapt en ’s nachts doorslaapt.

Leg je baby in bed wanneer ze slaperig wordt, wacht niet tot ze al in diepe slaap is. Dit kan wel eens lastig zijn, vooral voor moeders die borstvoeding geven. Je zult merken dat deze simpele aanpassing je direct al wat extra tijd geeft. Baby’s die alleen zijn als ze echt in slaap vallen kunnen zichzelf als het ware in slaap sussen en zullen dus makkelijker in slaap vallen.

Het beste is om hiermee te beginnen als je kindje 6 tot 8 weken oud is. Maak voor jezelf een soort schaalverdeling aan van 1 tot 10. Waarbij 1 klaarwakker/hyperactief is en 10 “bewusteloos”. Wacht tot je kindje zich op punt 7 bevindt en leg haar dan in bed. Dat de kleine minder actief met de armpjes en beentjes trappelt of minder alert zuigt, zijn vaak goede indicatoren die aangeven dat ze op weg is naar dromenland.

Maak minder oogcontact
Veel baby’s zijn makkelijk te stimuleren. Een liefdevolle blik kan ze in één tel veranderen van slaperig naar enthousiast. Hoe mooi het ook is om ‘s middags je kleine te zien reageren op jouw liefdevolle blik, ’s avonds wil je natuurlijk liever dat ze gaat slapen. Ouders die oogcontact maken met slaperige baby’s zorgen er onbewust voor dat de baby uit zijn slaap komt. Hoe meer interactie er ’s avonds tussen jou en je kindje is, des te moeilijker zal je kindje gaan slapen. Er is tenslotte niets leukers dan aandacht van mama en papa.

Dus wat kun je beter doen?
Hou je zo rustig mogelijk. Als je per se ’s nachts de babykamer in moet doe dat dan zo rustig mogelijk. Blijf haar niet aankijken, ga niet babbelen, of je favoriete U2 song zingen. Blijf dan naar haar buikje kijken en sus haar in slaap met zachte woordjes en troostende strelingen.

Wiegen
Je kunt je kindje natuurlijk ook lekker heen en weer wiegen op je armen of in de kinderwagen. Het nadeel hiervan kan natuurlijk wel zijn dat de kleine alleen nog maar in jouw armen in slaap wil vallen.

Zorg er voor dat ze went aan het donker
Licht zet de “schakelaar” van je kindje automatisch in de “aan” positie. Het tegenovergestelde hiervan is dat donker het “uit” schakelaartje activeert. Wetenschappelijker omschreven: “donker” stimuleert de hersenen tot het afgeven van melatonine. Één van de belangrijkste slaaphormonen.

Als je kindje overdag meer slaapt dan ’s nachts, leer hem dan het verschil tussen licht en donker te gaan kennen. Laat overdag veel zonlicht binnen en laat haar overdag ook in een verlichte kamer slapen. Om slaperigheid te stimuleren zijn dimmers erg handig. Dim het licht in de babykamer en andere kamers ongeveer twee uur voor het bedtijd is. Als je toch een nachtlampje wilt gebruiken, neem dan een blauwe. Vermijd witte en fel oranje nachtlampjes. Het beste is om ’s nachts voor absolute duisternis te zorgen.

Mocht je kindje ‘s nachts wakker worden, laat het licht dan uit of doe het gedimd aan. Haal je kindje zo min mogelijk uit bed en loop zeker geen fel verlichte kamer binnen. De overgang van donker naar licht schakelt namelijk het eerder genoemde schakelaartje weer in de “verkeerde” stand. Als de kleine ’s middags moeilijk in slaap komt, koop dan verduisteringsgordijnen.

Probeer afstand te nemen van je babyfoon
Een ouder die bij elk piepje van de babyfoon opspringt, stimuleert zijn kindje tot vaker wakker worden. Probeer je binnenkomst in de babykamer zodanig te timen dat je binnen komt op het moment dat tussen het echt wakker worden en het uitbarsten in huilen in ligt. Het vergt enige oefening maar je zult er zelf de vruchten van plukken. Als je enkele minuten wacht, geef je de kleine namelijk de kans zichzelf weer in slaap te sussen. Een tweede voordeel is dat je binnen stapt voordat je kindje echt in huilen uitgebarsten is. Zo zorg je ervoor dat je kindje niet te veel van streek is en dus makkelijker weer in slaap zal vallen. Zet in elk geval de babyfoon zo zacht dat je niet ieder geluid hoort, maar alleen het echte huilen. Uiteindelijk zet je de babyfoon misschien wel helemaal uit.

Luiers vervangen
Doe rustig aan met het vervangen van de luier. Je hoeft niet iedere keer als je kindje wakker wordt, de luier te verschonen. Gebruik speciale nachtluiers en als je baby wakker wordt, ruik dan even of verschonen echt nodig is. Zo niet, doe het dan ook niet. Het bespaart en bedenk dat niets je kindje sneller wakker maakt dan een koud, nat luierdoekje. Als je dan toch ’s nachts moet verschonen, gebruik dan een lauwwarm washandje.

Welterusten.
 

Plaats reactie