Back Topics Voeding Peutermenu

Wat heeft een peuter per dag gemiddeld nodig?

(4 stemmen, gemiddeld 3.50 van 5)
peuter eten

De dagelijkse voedingsbehoefte en de voedingsinname kunnen bij peuters flink verschillen. Deze verschillen hebben voornamelijk te maken met de leeftijd, het geslacht en de lichaamsactiviteiten van je kind. Bijvoorbeeld: een kind van één jaar die al aan het lopen is, zal een grotere behoefte aan eten hebben dan een kind van anderhalf jaar die nog aan het kruipen is.

Je kind kan vanaf zijn tweede levensjaar normaal en gevarieerd met het gezin mee-eten. Hij krijgt dan alle benodigde voedingsstoffen binnen.. Daarom is het niet nodig om gebruik te maken van voedingsmiddelen met extra voedingstoffen. Let hierbij wel op de hoeveelheid vet, vezels, ijzervoorziening en de verhouding tussen vloeibare en vaste voedingsmiddelen die hij inneemt.

Vet
Vet wordt voor een groot deel door margarine, halvarine en door melk(producten) geleverd. Je kunt het beste voor halfvolle melk en voor magere melkproducten kiezen, omdat melkvet voornamelijk uit verzadigd vet bestaat. Verzadigd vet is een vet dat ongunstig is voor je gezondheid. Het verhoogt je cholesterol en het vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Pas dus op met verzadigd vet.

Vezels
Het is belangrijk dat er voldoende voedingsvezels in de voeding van je kind zit. Voedingsvezels zorgen namelijk voor een goede darmwerking. Een tekort aan voedingsvezels kunnen darmproblemen veroorzaken, zoals een te trage stoelgang of obstipatie. Daarnaast kun je door vezelrijk eten overgewicht voorkomen. Er zitten namelijk nauwelijks calorieën in voedingsvezels. Bovendien zorgen de voedingsvezels voor een verzadigd gevoel. Hierdoor is de kans kleiner dat er meer gegeten wordt dan dat er nodig is. Vezels zitten onder andere in volkorenbrood, aardappelen, groente, fruit en peulvruchten.

IJzer
Kinderen in de leeftijdsgroep van één tot vier jaar krijgen gemiddeld te weinig ijzer binnen. Het is belangrijk dat je kind voldoende ijzer binnen krijgt, vanwege het zuurstoftransport, de stofwisseling en de geestelijke ontwikkeling. IJzertekort kun je herkennen aan vermoeidheid, bleke huid, rusteloze benen en snel buiten adem zijn. Om ijzertekort te voorkomen is het belangrijk dat je kind voldoende brood- en graanproducten, vlees, aardappelen en groenten eet.

De verhouding tussen vloeibare en vaste voedingsmiddelen
Kinderen hebben dagelijks een halve liter tot één liter vocht nodig. Als je kind meer drinkt kan hij te weinig vaste voedingsmiddelen binnen krijgen, omdat hij al vol zit. Als dorstlesser kun je je kind het beste thee (zonder suiker), (verdund) vruchtensap of water geven, in plaats van gezoete en/of koolzuurhoudende drank, zoals limonade, frisdrank en drinkyoghurt.

Wat heeft een peuter per dag gemiddeld nodig?
Brood: 2-3 sneetjes
Margarine of halvarine: dun besmeerd
Aardappelen / rijst / pasta: 1 á 2 opscheplepels
Groente: 1 á 2 opscheplepels
Fruit: 1 á 2 stuks
Melkproducten: 2-3 bekertjes (halfvol of mager)
Kaas: 1 keer broodbeleg
Vleeswaren: 1 keer broodbeleg
Vlees of vervanging: 60 gram
Vet bij bereiding van de warme maaltijd: 1 eetlepel (vloeibaar)
Drinkvocht: ¾ liter (inclusief melk)
 

Plaats reactie